Enkäter

Uppföljningen av hur ungdomar upplever verksamheten (delaktighet, lärande, etc.) sker genom våra två web-baserade enkäter.

Det är dock viktigt att först konstatera att dessa två enkäter är ett sätt att följa upp hur verksamheten fungerar, dess kvalitet. Utöver det behöver man ofta ett helhets- eller ”helikopter”-perspektiv på ungdomars livs- och fritidssituation för att kunna sätta in den egna verksamheten i sitt sammanhang.

KEKS har därför tagit fram enkäten Vad är bra fritid för dig?. Enkäten genomförs i skolklasser och syftet är att kartlägga hur unga ser på den öppna ungdomsverksamheten och hur de skulle vilja ha sin fritid, såväl till form som till innehåll. Vill man nå fler grupper av unga än de man redan når är det av avgörande betydelse att man förstår hur dessa ser på verksamheten och hur och på vilka villkor de skulle vilja delta. (Du hittar rapporten, Vad är bra fritid för dig, under Utbildningar och skrifter.)

En annan mer övergripande bild av ungas livssituation kan fås genom MUCFs enkät LUPP. Rätt genomförd och använd skapar den ett utmärkt underlag för en mer övergripande analys av för ungdomar viktiga frågor. KEKS enkäter och LUPP står alltså inte i ett motsatsförhållande till varandra – tvärtom behövs båda och kompletterar varandra.

Mötesplatsenkäten

Mötesplatsenkäten genomförs årligen och riktar sig till alla ungdomar som deltar i öppen, drop-in, verksamhet.

Enkäten är web-baserad och genomförs under tre veckor i oktober. Den kan dock även genomföras på papper och personalen matar då in svaren i systemet.

I god tid före genomförandet får verksamheterna ut ett stödmaterial i form av en personalinstruktion och ett häfte till ungdomarna där de olika frågorna finns förklarade. Detta material finns även översatt till arabiska, dari och somaliska. Detta för att alla skall få chansen att förstå vad de svarar på och för att genomförandet skall ske på ett enhetligt sätt mellan olika anläggningar.

Enkäten innehåller ganska många frågor (32 st) och kan av vissa ungdomar upplevas som lång och svår att svara på. Vår erfarenhet är dock att de verksamheter där personalen har en positiv attityd, avsätter tid och markerar att de tycker att det är viktigt att den fylls i – de verksamheterna har inga problem med att få ungdomarna att svara på ett bra sätt. KEKS SUV-nätverk har dessutom tagit fram en rad tips och metoder för att få till ett bra genomförande.

Viktigt i detta sammanhang är naturligtvis också att man diskuterar resultatet med berörda ungdomar och får med dem i diskussionen kring hur man skall utveckla verksamheten tillsammans.

Frågorna är uppdelade i fem olika kategorier; Trygghet och trivsel, Utbud och tillgänglighet, Bemötande, Delaktighet samt Om dig som svarar. De flesta frågorna är utformade som påståenden där den svarande har fem svarsalternativ; från ”Alltid” till “Aldrig”. Några frågor är Ja eller Nej frågor. De flesta frågorna har också ett ”Vet inte-alternativ”.

Här kan du se enkäten och alla frågorna.

Grupp-/projektenkäten

Grupp-/projektenkäten genomförs med ungdomar som har deltagit i någon form av gruppaktivitet eller projekt. Enkäten kan genomföras när som helst under året, till exempel när en grupp eller ett projekt avslutas eller i slutet av en termin för grupper som träffas kontinuerligt.

Frågorna är uppdelade i fyra sektioner:

  • Vilka steg i delaktighetsprocessen har men varit med i

  • Hur har man upplevt processen avseende ägande, stöd, etc.

  • Vad har man lärt sig

  • Bakgrundsfrågor om kön, ålder, etc.

Frågorna avseende delaktighetsprocessen är Ja/Nej/Vet ej frågor. Frågorna avseende hur man upplevt processen har fem svarsalternativ; från Alltid till Aldrig samt Vet ej.

Precis som för mötesplatsenkäten finns en utförlig personalinstruktion och ett häfte för ungdomar där frågorna förklaras. Dessa förklaringar finns också inlagda som klickbara ‘noter’ i webb-enkäten.

Om minst fem ungdomar från samma grupp-/projekt svarat kan man få ut resultaten för en gemensam analys i samband med att man utvärderar gruppen/projektet. Det samlade resultatet för alla genomförda grupp-/projektenkäter presenteras i den årliga resultatsammanställningen (se “Resultat och rapporter”).

Skriften Delaktighet och lärande innehåller en utförlig beskrivning av hur man rent praktiskt bör arbeta med grupp-/projektenkäten för att utveckla ungas delaktighet och lärande. (Du hittar den under Utbildningar och skrifter.)

Här kan du se enkäten och alla frågorna.