Analys, reflektion, aktion

  • Formulera konkreta förslag på utveckling av kompetens, metoder, organisation och verksamhet. (Dessa förslag kommer sedan att diskuteras i KEKS regionala styrgrupper och ligga till grund för vårt gemensamma utvecklingsarbete.)

  • Ta fram, till de långsiktiga GE-målen kopplade, delmål för det kommande året.

  • Ta fram handlingsplaner.

  • Planera den löpande uppföljningen

Det första steget i detta arbete tas när personalen sätter sig ner och tillsammans analyserar och försöker förstå uppnådda resultat. Till stöd för detta arbete har KEKS tagit fram dels en läsanvisning som förklarar hur olika siffror kan tolkas, dels en manual för analysarbete.

Analysen av det årliga resultatet är utgångs- och startpunkt för ett kunskapsbaserat utvecklingsarbete och syftar till att:

Ingen manual i världen kan dock ersätta ett öppet och självkritiskt förhållningssätt och modet att bjuda in ungdomarna i dessa diskussioner. Bara så kan man förstå varför de svarat som de gjort och vilka förändringar de menar skulle leda till ett bättre resultat. Detta är samtidigt ett utmärkt sätt lägga grunden för ett aktivt delaktighetsarbete samtidigt som man skapar förståelse för verksamhetens uppdrag och de möjligheter detta innebär för unga.

Det kanske inte alltid känns lätt, men de verksamheter som tagit steget kan alla vittna om vilka positiva effekter det får. Den som verkligen öppnar sig för ungdomar får deras hjälp och tilltro, så enkelt är det.

Nästa steg är att presentera resultaten och sin analys och förslag på åtgärder för politiken. En öppen och kunskapsbaserad dialog med politiken är central för en långsiktigt hållbar utveckling.

Dessa processer ser olika ut och har olika namn i olika kommuner, men KEKS har tagit fram en enkel mall för resultatpresentation som kan anpassas utifrån lokala behov. För att detta ska fungera så bra som möjligt är det naturligtvis viktigt att verksamhetens övergripande uppdrag och långsiktiga mål är ordentligt förankrade.

Att sprida sina resultat avseende delaktighet och lärande via lokala media är naturligtvis heller aldrig fel om man vill bidra till att förändra bilden av verksamheten.